Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden: Go-Air
Go-Air en andere partijen zijn verantwoordelijk voor overeenkomsten zoals weergegeven in deze algemene voorwaarden. Go-Air behoudt het recht om deze algemene voorwaarden aan te passen.


Artikel 1: Definities

  1. Go-Air: Go-Air, gevestigd te Oeffelt onder KvK nr. 76013065.
  2. Klant: degene met wie Go-Air een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Go-Air en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Go-Air.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
  4. Het zowel mondeling als schriftelijk aan Go-Air opdracht geven tot levering van goederen en diensten, betekent automatische acceptie van de algemene voorwaarden.


Artikel 3: Duur van de overeenkomst
 

  1. Deze overeenkomst is gesloten voor een bepaalde tijd, gerekend vanaf de datum en tijd, die in de overeenkomst vermeld is.
  2. Bij het vaststellen van de tijdsduur van de overeenkomst, geldt een gedeelte van een dag als een gehele dag.

Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst 

  1. Go-Air voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit. 
  2. Go-Air heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
  3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het afgesproken bedrag door de klant. 
  4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Go-Air tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Go-Air tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.


Artikel 5: Levering
 

  1. Indien Go-Air de gehuurde goederen aan de klant zal bezorgen, zal Go-Air ernaar streven zich zo nauwkeurig mogelijk aan de overeengekomen leveringstermijn te houden. Deze leveringstermijnen zullen nooit beschouwd worden als fatale termijnen.


Artikel 6: Betalingen

  1. Go-Air mag bij het aangaan van de overeenkomst een betaling van 100% van het overeengekomen bedrag verlangen. 
  2. De klant dient betalingen vooraf te voldoen, uiterlijk bij de ontvangst van de goederen.
  3. De betaling kan zowel contant als via een bankoverboeking geschieden.
  4. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Go-Air de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen. 
  5. Go-Air behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
  6. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Go-Air zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  7. Een klant ziet af van het herroeppingsrecht en kan hier geen beroep op doen.


Artikel 7: Prijzen

  1. Alle prijzen die Go-Air hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals extra opties, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
  2. Alle prijzen die Go-Air hanteert voor zijn diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Go-Air te allen tijde wijzigen. 
  3. Partijen komen voor een dienstverlening door Go-Air een totaalbedrag als richtprijs overeen, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
  4. Go-Air is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken. 
  5. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Go-Air de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. 
  6. Go-Air heeft het recht de prijzen aan te passen. 


Artikel 8: Verplichtingen klant

  1. De klant is verplicht de gehuurde goederen enkel overeenkomstig de bepaling van deze overeenkomst te gebruiken en in het bijzonder om zich te houden aan onderstaande:
    – De gehuurde goederen overeenkomstig de voorschriften die zijn medegedeeld en/of overhandigd te behandelen
    – Geen veranderingen aan de gehuurde goederen aan te brengen
    – Geschikte omgeving te faciliteren voor het gebruik van de gehuurde goederen en hiermee kans op waardevermindering van de gehuurde goederen te minimaliseren
    – Direct na afloop van de huurtermijn de gehuurde goederen geheel schoon, indien mogelijk droog, en vrij van schade in een zelfde conditie te retourneren aan Go-Air
  2. De klant is verplicht direct na de levering de goederen grondig te inspecteren op eventuele gebreken. Indien er enige sprake van is, dient de klant Go-Air hier direct schriftelijk van op de hoogte te stellen. Indien de klant niet binnen 3 uur na levering Go-Air wijst op gebreken, die bij grondig onderzoek opgemerkt kunnen worden, dan wordt de klant geacht met de staat waarin de gehuurde goederen zijn geleverd in te stemmen en vervalt ieder recht op reclamering.
  3. Veiligheid is de verantwoordelijkheid van de klant zelf.
  4. De klant kan nooit het eigendom toe-eigenen van de gehuurde goederen. Go-Air behoudt ten alle tijden het recht tot revindicatie.

 Artikel 9: Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

  1. Als Go-Air een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Go-Air verschuldigd zijn.

 Artikel 10: Aansprakelijkheid klant

  1. De gehuurde goederen zijn uitsluitend en geheel voor rekening en risico van de klant na de levering. Go-Air is niet aansprakelijk voor schade in welke vorm dan ook van de gehuurde goederen, de klant en de gebruikers van de gehuurde goederen. Het gebruik van de gehuurde goederen is geheel op eigen risico.
  2. De klant is aansprakelijk voor alle schade, welke gedurende de huurperiode aan de gehuurde goederen worden toegebracht, waardoor er sprake is van waardevermindering aan de gehuurde goederen, al dan niet met schuld van de klant en onverschillig of dit buiten overmacht geschied. Alle kosten door beschadigingen ten gevolge van molest, brand, water, evenals verlies en diefstal ten aanzien van de gehuurde goederen zal de klant vergoeden met de nieuwwaarde van vervangend materiaal.
  3. De klant is zelf aansprakelijk voor schade of andere lasten/kosten die de klant aan derden veroorzaakt. De klant vrijwaart Go-Air ter zake van alle aansprakelijkheden van derden, waarvoor Go-Air op grond van de wet aansprakelijk gesteld kan worden.
  4. De klant vrijwaart Go-Air voor alle boetes die aan Go-Air mochten worden opgelegd ter zake van gedurende de huurtijd gepleegde overtredingen.
  5. Indien de klant door welke omstandigheden dan ook geen gebruik kan maken van de gehuurde goederen tijdens de huurperiode, blijft de klant gebonden om het volledige bedrag te voldoen.


Artikel 11: Aansprakelijkheid Go-Air

  1. Go-Air is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien Go-Air aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe aantoonbare schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. Go-Air is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, schade aan derden, etc.
  4. Indien Go-Air aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.


Artikel 12: Schade en gebreken

  1. De klant is verplicht elke schade, diefstal en gebreken aan de gehuurde goederen direct aan Go-Air te melden. In overleg met Go-Air wordt de schade beoordeeld en de financiële gevolgen in kaart gebracht. Indien Go-Air schade achteraf vaststelt, dan zullen er additionele kosten, met betrekking tot misgelopen huurinkomsten, doorberekend worden in de totale schadekosten. Veranderingen en/of reparatie aan de gehuurde goederen worden enkel door Go-Air zelf of in overleg met Go-Air verricht. Go-Air is op geen enkele wijze verplicht om beschadigde goederen terug te nemen of voor ruiling te accepteren.

Artikel 13: Reparatie

  1. Indien reparaties noodzakelijk zijn ten gevolge van onvakkundige nalatige behandeling, het gebruik van ongeschikte accessoires, reparaties door derden, of enige andere oorzaken die niet als normale gebruiksslijtage kunnen worden beschouwd, worden deze kosten extra aan de klant in rekening gebracht.

Artikel 14: Verzekering

  1. Bij de levering, feitelijke bezitsverschaffing, van de gehuurde goederen gaat het risico hiervan over op de klant.
  2. Na de levering van de gehuurde goederen worden deze niet meer door Go-Air verzekerd. De klant draagt het volledige risico en de volledige verantwoordelijkheid over de gehuurde goederen gedurende de duur van de overeenkomst. De klant zorgt voor veilige opslag van de gehuurde goederen.
  3. De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere beschadigingen ten gevolge van molest, brand, ontploffing en water, evenals verlies en diefstal:
    – Zaken van Go-Air die bij de klant aanwezig zijn
    – Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    – Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  4. De klant geef op eerste verzoek van Go-Air de polis van de verzekeringen ter inzage.
  5. Bij diefstal dient de klant altijd aangifte te doen bij de politie. Het opgemaakte rapport dient overhandigt te worden aan Go-Air.

Artikel 15: Informatieverstrekking door de klant 

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan Go-Air.
  2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. 
  3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Go-Air de betreffende bescheiden.

Artikel 16: Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart Go-Air tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Go-Air geleverde producten en/of diensten

Artikel 17: Weersinvloeden

  1. Go-Air behoudt het recht om bij slechte weersomstandigheden, beoordeeld door Go-Air, de huurovereenkomst te annuleren zonder dat de klant het recht heeft om schadevergoeding te vorderen. De eventueel reeds ontvangen betalingen zullen worden terugbetaald. Bij veranderingen van de weersomstandigheden gedurende de huurperiode, ligt de verantwoordelijkheid voor de beslissingen tot het al dan niet staken van het gebruik van de gehuurde goederen bij de klant. Slechte weersomstandigheden omvatten bijvoorbeeld hevige wind, regen en storm.

Artikel 18: Annulering

  1. De klant kan gebruik maken van de mogelijkheid om te annuleren. Indien hier sprake van is dan dient de annulering uitdrukkelijk schriftelijk te geschieden.
  2. Indien de klant overgaat tot annulering en nog geen gebruik heeft gemaakt van de goederen en diensten van Go-Air, is de klant schadeloosstelling verschuldigd. Tenzij, door de klant een voor beide redelijkerwijs, acceptabele vervangende klant is gevonden die de overeenkomst wilt overnemen. In dit geval dient verrekening plaats te vinden.
    – Bij annulering tot 3 dagen voor de ingangsdatum worden geen kosten in rekening gebracht, mits er door Go-Air geen andere kosten zijn gemaakt ter voorbereiding.
    – Bij annulering binnen 1 dag, zal het volledige bedrag uit de overeenkomst in rekening worden gebracht. 

Artikel 19: Recht op ontbinding

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Go-Air toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt. 
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Go-Air niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Go-Air in verzuim is. 
  3. Bij beëindiging van de overeenkomst dienen de gehuurde goederen in dezelfde conditie als bij de overdracht en geheel gereinigd, weer ter beschikking aan Go-Air worden gesteld. Indien hierbij zou blijken dat de goederen gebreken vertonen, beschadigd zijn of niet goed schoongemaakt, dan is Go-Air gerechtigd de klant de respectievelijke reparatie en reinigingskosten in rekening te brengen.
  4. Go-Air heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Go-Air kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen. 
  5. Indien de overeenkomst eindigt op grond van lid 3, heeft Go-Air recht op vordering van gefixeerde schadevergoeding ten gevolge van winstderving voor een bedrag gelijk aan de resterende huurperiode, welke vervallen zouden zijn tot aan het einde van het huurcontract, onverminderd het recht van Go-Air op verdere schadevergoeding.
  6. Go-Air heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te beëindigen en zich weer in het bezit van de gehuurde goederen (eigendommen van Go-Air) te stellen, indien tijdens de huurperiode blijkt dat de klant de verplichtingen voorvloeiend uit de overeenkomst niet, niet op tijd of niet ten volle nakomt (onder andere bij overlijden, onder curatelenstelling, aanvraag van surseance van betaling of faillissement van huurder, bij vestiging in het buitenland van huurder dan wel bij beslag op het gehuurde) door tussentijdse omstandigheden waarmee Go-Air bij aanvang van de overeenkomst niet op de hoogte was. Ten aanzien van de volgende omstandigheden, waarbij onder andere het eigendomsrecht van Go-Air geschaad dient te worden, heeft de klant een mededelingsplicht jegens Go-Air. De klant is hierbij van rechtswege in gebreke en dient alle lopende verplichtingen uit hoofde van de gesloten overeenkomst onverminderd na te komen. Wanneer een van bovengenoemde situaties zich voordoet, is de klant verplicht om de beslag leggende onverwijld inzage te geven in de onderhavige overeenkomst.


Artikel 20: Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Go-Air in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Go-Air kan worden toegerekend in een van de wil van Go-Air onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijk­heid niet van Go-Air kan worden verlangd. 
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmacht situatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer­virussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen. 
  3. Indien zich een overmacht situatie voordoet waardoor Go-Air 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Go-Air er weer aan kan voldoen. 
  4. Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden. 
  5. Indien de overmacht intreedt, terwijl de overeenkomst ten dele is uitgevoerd, heeft de klant het recht de overeenkomst te beëindigen doch is gehouden om de huurprijs naar rato van de reeds verstreken huurperiode te voldoen.
  6. Go-Air is in een overmacht situatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.

Artikel 21: Klachten

  1. De klant dient een door Go-Air geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Go-Air daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 3 dagen na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen. 
  3. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Go-Air in staat is hierop adequaat te reageren. 
  4. Go-Air dient in staat te worden gesteld ingediende klachten te controleren en behandelen.
  5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Go-Air gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.


Artikel 22: Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Go-Air.
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Go-Air ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Artikel 23: Vervaltermijn

  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van Go-Air vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.


Artikel 24: Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Go-Air. 
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 25: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan. 
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Go-Air bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 26: Intellectueel eigendom 

  1. Go-Air behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, afbeeldingenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. 
  2. Indien de andere partij het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of over intellectueel eigendom overtreedt, dan verbeurt hij voor elke overtreding ten behoeve van handelsnaam een onmiddellijk opeisbare boete.
    – Is de andere partij een consument dan bedraagt deze boete €1.000
    – Is de andere partij een rechtspersoon dan bedraagt deze boete €5.000
  3. Daarnaast verbeurt de andere partij een bedrag ad 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  4. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade. 
  5. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Go-Air waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

 
Artikel 27: Wijziging van de overeenkomst 

  1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

Artikel 28: Wijziging algemene voorwaarden

  1. Go-Air is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. 
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. 
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Go-Air zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Artikel 29: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. 
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Go-Air is gevestigd houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.